خاطره و عکسهای کامران عدل از ارحام صدر منتشر شد+تصویر
تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۴۴۱۵۸
به گزارش خبرنگار ایلنا، کامران عدل، در صفحهی اینستاگرام خود، با انتشار چند عکس از رضا ارحام صدر (بازیگر پیشکسوت تئاتر اصفهان) نوشت: در 1367، استاد بزرگوار تاریخ «محمدابراهیم باستانیپاریزی»، که ارادت خاصی به ایشان داشتم، از من خواستند که کتابی بهمناسبت 400مین سالگرد انتخاب شدن اصفهان به عنوان پایتخت، توسط شاه عباس بزرگ، تهیه کنم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به همین مناسبت در 1368 عازم اصفهان شدم و چند هزار عکس از این شهر و مردمانش گرفتم که در نهایت، بهعلت کارشکنیهای عدهای بهخاطر دشمنیهایی که از دوران کارم در «تلویزیون ملی ایران» از من داشتند، با دوسال تأخیر با نام «آنان که خاک را بهنظر کیمیا کنند»، بهتوسط انتشارات «توس» منتشر شد.
در این دوران، من، نهتنها از معماری سنتی و معماری نوین اصفهان عکسهای بسیاری گرفتم، مردم کوچه بازار و معمولی را نیز فراموش نکردم (ازجمله یک عکس کمیک هم بهزودی با عنون «دختربازی به سبک اصفهانی توی همین صفحه منتشر خواهم کرد)، و جایگاه مهمی هم به معماران و تعمیرکاران آثار باستانی و همچنین هنرمندان نامی اصفهان دادم. ازجمله این هنرمندان، نوازندهی توانمند «نی»؛ «حسن کسایی» و همچنین، هنرمند محبوب مردم ایران، زندهیاد «ارحام صدر» بود.
ارحام صدر را، من در 14 سالگی، وقتی برای اولین بار بهاصفهان رفتم شناختم. در آن دوران، پدر من، بهنوعی تبعید، به اصفهان رفته بود (بهخاطر اختلافاتی که با محمدرضا شاه در مورد کشاورزی ایران پیدا کرده بود).
یکی از شبها، ما را بهتئاتر آقای ارحام بردند، و در ردیف اول، روی مبلهای بسیار شیکی نشاندند. تابستان بود و تئاتر در فضای باز اجرا میشد (چهارباغ پایین). در آن شب فراموش نشدنی، که 62 سال از آن میگذرد و من، هنوز، مزهی آن را بهیاد دارم، زندهیاد «ارحام» نمایشنامهی «بورژوای نجیبزاده» (LE BOURGEOIS GENTILHOMME) اثر «مولیر» (Molière) را اجرا میکرد. آن هم با لهجهی اصفهانی. آن شب، من آنقدر خندیدم که دل درد گرفتم. این شب خاطرهانگیز، باعث شد که بعدها، من هر بار که بهاصفهان میرفتم، حتماً سری به تئاتر ارحام میزدم. این شخصیت بینظیر، همه را بهسخره میگرفت. بهصغیر و نفیر و کبیر رحم نمیکرد. دولت و حکومت و کارمندان شریف را، حسابی مشت و مال میداد. من نمیدانم، ولی، گویا هر وقت شاه بهاصفهان میرفت، یک سری هم به تئاتر ارحام میزد (در آن دوران، در تمام سینماها و تاترها، یک «لوژ» سلطنتی وجود داشت). شاید بههمین خاطر بود که این کمدین بزرگ تاریخ ایران، بدون هیچ واهمهای بهکارش ادامه میداد. متأسفانه، با بروز انقلاب، بهزندهیاد ارحام، اجازهی فعالیت نداند...
برگردیم بهاین سری عکسها.
زندهیاد ارحام، برای من حکم خدا را داشت. آنقدر او را بزرگ میپنداشتم، که بهخودم اجازه نمیدادم که مستقیماً از ایشان درخواست این عکاسی را بکنم، و از دوست بسیار بزرگوارم «رضانور بختیار» خواستم، که برای این جلسهی عکاسی، وقتی برای من از ایشان بگیرد. رضانور هم با کمال محبت این کار را کرد و یک بعد از ظهر، من رفتم بهمحلی که آقای ارحام معین کرده بود. بهمحض ورودم، ایشان با همان لهجهی غلیظ اصفهانی از من پرسید: «بگو اولش که تو پسر کودوم عدلی؟» جواب دادم: «احمدحسین». تا این را گفتم، با صدای بلندی به من گفت: «پس بذار من اول تو را یک ماچ حسابی بکنم». و من را در آغوش گرفت و بوسید. من حسابی تعجب کرده بودم و حیرت زده شده بودم، به او نگاه میکردم و نمیدانستم که چرا این مرد، اینطور با محبت من را در آغوش گرفته و بوسیده بود. بعد نشست و به من گفت که من به پدرت خیلی ارادت داشتم. مرد بزرگ و پاکی بود. از شنیدن این حرفها احساس کردم که دور چشمانم میسوزد. شنیدن این تعریفها، از زبان چنین بزرگ مردی که جامعهی ایران را این طور مسخره کرده بود، احساس خاصی به من میداد. مخصوصاً که این را باید بدانید که اگر شخصی، جامعه را نقد و مسخره کند، باید که «مو لا درز» زندگیاش نرود...
سپس برایم این جریان را حکایت کرد: «یک روزی آقای عدل به من زنگ زد که انبار کارخانه ریسباف آتش گرفته است (پدرم از مقام وزارت، بهرئیسی یک کارخانه پارچهبافی ارتقاء مقام گرفته بود). یک کارشناس بفرستید که خسارتها را بررسی کند. (آقای ارحام، در طول زندگی، غیر از هنرپیشگی، رئیس «بیمهی ایران» در اصفهان نیز بود). من هم به ایشان عرض کردم: «آقای عدل، من عوض کارشناس، دفترچهی چکم را خدمتون میفرستم». احساس غروری میکردم، که نمیدانید.
متأسفانه، ناشر، با قرار دادن عکس ایشان در کتاب اصفهان، مخالفت کرد و من نتوانستم از آن استفاده کنم. حالا شما برای اولین بار است که چشمتان با تصاویر ایشان روشن میشود.
بعد از تحریر- نام کتاب: «آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند» را، از آن جهت انتخاب کردم که؛ وقتی داشتم مسجد «جامع عتیق» را عکاسی میکردم، پای ایوان «خواجه نظام الملک» چشمم بهاین کتیبه افتاد: «آنان که خاک را بهنظر کیمیا کنند...». که یک معماری، به این عظمت، که افتخار آن را داشت که معمار خاص خواجه نظامالملک باشد، تا این حد فروتن باشد. در واقع دستان و شخصیت اینان بودند که «خاک را کیمیا» کردند، و امروز، میلیونها نفر از تمام دنیا و جهان به دیدن شاهکارهای آنان میآیند. مال ما هم در این دوره بهخودشان معمار میگویند! این کتاب، اکنون «کتاب مرجع» است.
عکسهای کامران عدل از «رضا ارحام صدر»
کتیبهی مسجدِ «جامع عتیقِ» اصفهان، منقوش به شعری از حافظ
منبع: ایلنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۴۴۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
واکنش رسانه اصولگرا به گزارش بیبیسی درباره نیکا شاکرمی و موضع گیری زیباکلام
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه فرهیختگان نوشت:
گزارش روز دوشنبه (۱۰ اردیبهشت) سرویس جهانی بیبیسی درباره نیکا شاکرمی نوجوان ۱۶سالهای که در روزهای ابتدایی ناآرامیهای سال ۱۴۰۱ درگذشت، در ایران تبدیل به محل بحث جدیدی شده است.
عدهای با طرح ابهامات متعدد درباره محتوای اسناد ارائهشده که بیبیسی آنها را «بسیار محرمانه» خوانده و همچنین اعتراف این شبکه به اینکه این اسناد بسیار محرمانه «دارای تناقضاتی» بوده است، این گزارش را پوست موزی میدانند که زیر پای اعتبار این رسانه انگلیسی انداخته شده است. درمقابل نیز عدهای قرار دارند که نهتنها روایت بیبیسی را به طور کامل پذیرفتهاند که اگر دستشان میرسید، بخش اعتراف بیبیسی به چند تناقض در اسناد را نیز حذف میکردند.
شاید برای برخی امکان اینکه سرویس جهانی بیبیسی بخواهد با اعتبارش بازی کرده و دست به انتشار گزارش مبتنی بر اسناد جعلی بزند، غیرقابلباور باشد اما نباید فراموش کرد که دو دهه قبل تقریبا تمام شبکه رسانهای غرب، تقریبا روزانه گزارشهایی درباره قابلیتهای تولید سلاح کشتار جمعی در عراق منتشر میکردند.
این گزارشها در شرایطی منتشر میشد که با انجام بازرسیهای سازمان ملل، برنامه خلع سلاح عراق به طور کلی اجرا شده بود اما رسانهها بدون توجه به این بازرسیها، اطلاعات نادرست را برای توجیه اقدام نظامی علیه عراق منتشر کردند. به عنوان مثال، ادعای در اختیار داشتن سلاحهای کشتار جمعی ازجمله سلاحهای شیمیایی و بیولوژیکی توسط عراق و ارتباط ادعایی آن با گروههای تروریستی به طور گسترده در رسانههای غربی منتشر شد.
اتفاقا بیبیسی یکی از اصلیترین رسانههایی بود که به طور گسترده درمورد ادعاهای مطرحشده توسط دولتهای بریتانیا و ایالات متحده درمورد داشتن سلاحهای کشتار جمعی توسط عراق گزارش منتشر میکرد. با این حال، پس از تهاجم و بازرسیهای بعدی، مشخص شد عراق برنامههای تسلیحات کشتار جمعی فعالی را که در ابتدا به تصویر کشیده شد، ندارد. درنهایت نیز در ۴ سپتامبر ۲۰۰۳ مقالهای در روزنامه «هرالد تریبون» منتشر شد که به نقل از واشنگتنتایمز به یک «گزارش نظامی» ستاد مشترک ایالات متحده اشاره میکند که نشان میدهد جورج بوش رئیسجمهور وقت آمریکا در آگوست سال ۲۰۰۲ (حدود یکسال قبل) استراتژی کلی جنگ در عراق را تصویب کرده بود. خبرسازیهای دروغین بیبیسی و رسانههای غربی، در آن زمان با هدف همراه کردن افکار عمومی برای حملات به عراق انجام میگرفت.
نمیتوان بهسادگی از کنار خبرسازیهای دروغ و کسانی که بر این آتش میدمند که امنیت یک کشور را در خود فرو بکشد، گذشت. با وجود اینکه حتی برخی رسانههای فارسی زبان ضد ایرانی همچون دویچهوله نیز اعلام کردهاند که «بهطور مستقل امکان راستیآزمایی» گزارش بیبیسی را ندارند اما در ایران برخی چهرههای سیاسی که به برخی سیاستها در حوزه اجتماعی معترضند، بدون تامل و بررسی، فورا بر گزارش بیبیسی مهر تایید زدهاند.
روز گذشته صادق زیباکلام و آذر منصوری دو تن از چهرههای اصلاحطلب در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) بر مبنای گزارش بیبیسی، پستهایی منتشر کردند. تایید تلویحی این گزارش پر اشکال از سوی این افراد میتواند زمینهساز بحران جدیدی در ایران شود. متاسفانه سفارشدهندگان تولید گزارش به بیبیسی، روی همین حمایتها حساب کردهاند تا شاید از این طریق، همان پروژه عراق را در ایران به اجرا بگذارند.
۲۷۳۰۲
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901968